2018 - Kimen Open

Beviset. Foto: Sigrid T. Svendsen
Hjorten vår. Foto: Stule Lund
Og noen kommer alltid for seint....  Skjermbilde fra video, filmet av Kathrine Eggen
Og noen kommer alltid for seint.... Skjermbilde fra video, filmet av Kathrine Eggen

Vi deltok i arrangementet til Halsen Musikkforening i år også, og vi hadde det minst like moro som i fjor.

Vi er også overlykkelige over at vi kom på 2. plass av hele 13 korps!

Vi hadde med oss selveste "Sir David Attenborough", som denne gangen ble representert av vårt eget medlem Elisabeth E. Ellevsen. Han (hun) var ute i «bushen» (et medbragt kunstig tre) for å studere korpsbevegelsen, og hadde mange interessante betraktninger av oss:

"Korpsbegevelsen."
"Et samfunn det er mange forunt å kjenne, men desto flere er helt uvitende til dette forunderlige fenomen. Vi befinner oss nå i habitatet til Byåsen Musikkorps. Det vi ser bak oss er et typisk eksempel på et urgammelt musikalsk brorskap. Innen denne arten er både hunner og hanner på lik linje når det kommer til å beskytte sitt revir. Alle er tilsynelatende like interesserte og opptatte av kvalitet og utførelse."

"Som dere kan se, så har den moderne korpsmusikant utviklet evnen til å ta i bruk verktøy. Se hvordan de enkelt bruker instrumentet som en forlengelse av seg selv."

"Nå ser det faktisk ut til at vi endelig skal få svar på den prehistoriske gåten som forskere har lurt på gjennom all tid - nemlig; hvor mange trompetister og kornettister må til for å sette opp et notestativ."

Etter mye strev fra flere småmessing-folk sa "Sir David":
"Denne gåten forblir visst fremdeles uløst."

"Der kommer alfahannen. Hans rake holdning og fokuserte blikk røper hans status i flokken. Noe er i gjære. Jeg tror det er på tide å trekke seg tilbake for å se utviklingen av dette underlige og til nå ukjente fenomenet."

Dirigenten, Magne Ø. Hjelmervik, kom spradende inn, og alle måtte skynde seg til plassene sine.

Og så var det på tide å fremføre litt musikk:
Vi startet med en liten fanfare, som er kjent fra 20th Century Fox. Deretter gikk det rett over i John Williams Swings, med eget "Cantina Band" og egen svindler (Knut Kr. Nordlid) med "politi" (Monica Kuvene og Marianne Almaas) i hælene.

Cavatina fra filmen Hjortejegeren var nr 3, der vi hadde medbragt både hjort og jeger. NB! Ingen ble skadet under fremføringen.

Vi avsluttet med stykket Mission:Impossible (ikke Mission:Difficult), der "Ethan Hawk" (representert ved vår egen Jonas Rogde) snek seg rundt omkring i flott action-stil.

Og "Sir David" avsluttet med:
"Det vi har vært vitne til i dag har forundret og gledet menneskeheten gjennom tidene og har nok vært opphavet til mange sagn og tradisjonell fortellerkunst her i norden."

"Jeg vil med dette takke dere for deres deltagelse i et dypdykk inn i korpsmusikantenes verden. På gjensyn."

Video av vår fremføring kan sees her.
Og litt fllere bilder fra dagen kan sees her.

De andre korpsene var:
Horg og Flå Juniorkorps, HSK/HR/KB Skolekorps, Flatåsen Skolekorps, Trondheim Politis Brassband, Snåsa Janitsjarkorps, Jonsvatnet Brass, Flå Musikkorps, Skatval Hornmusikklag, Strindheim Janitsjar, Horg Musikkorps, Nærøysundet Musikkorps og Strinda Ungdomskorps.